Uitslag 2018

Stef Krul wint PWZ Zuidenveldtour na ontsnapping in laatste twee kilometer

De PWZ Zuidenveldtour is gewonnen door Stef Krul. In Nieuw-Amsterdam wist de 22-jarige renner van Metec-TKH een groep met dertien achtervolgers nipt voor te blijven,
nadat hij in de laatste twee kilometer was ontsnapt. Maarten van Trijp (Destil-Parkhotel) kwam hard dichterbij in de laatste meters,
maar kwam toch ruim een fietslengte tekort voor de overwinning.

Als derde kwam de Est Aksel Nommela van Beat Cycling Club over de streep. Het was in zuid-oost Drenthe een levendige koers, die tussen Diphoorn en de eerste keienstrook net voor Emmen openbarstte. Uiteindelijk kwam er een groep van 21 renners op kop, die bijna twee minuten voorsprong nam op het peloton. De kopgroep werd tussen Buinen en Exloo teruggepakt en een lang lint renners reed over de keienstrook tussen Exloo en Valthe. Ongeveer 500 meter voor het einde van de strook was er een flinke valpartij, waarbij onder andere thuisrijder Tijmen Eising van Metec-TKH de koers geblesseerd moest verlaten.
De eerste groep viel daardoor weer uiteen in meerdere groepen. Nabij Zwartemeer kwam het weer bij elkaar en reden er ineens weer zestig man op kop. De winnaar van vorig jaar, Rick Ottema van het Alecto Cyclingteam, reed nog lek, maar kwam weer aansluiten. Chiel Breukelman van FILA NWVG Groningen trok de volgende ontsnapping in gang en reed alleen weg. Hij kreeg al snel drie man bij zich op kop, Chris Opie, Yoeri Havik en Dennis Koenen. Later sloten ook nog eens drie tweetallen aan, zodat er tien man op kop kwamen met nog ongeveer 40 kilometer te gaan. Vele aanvallen volgden, ook van achteren, waar er nog drie de oversteek maakten in de finale, totdat Krul de beslissende ontsnapping forceerde en na diverse aanvallen alleen weg reed met de overwinning tot gevolg. ,,Ik heb het vaak geprobeerd om weg te komen en toen het op twee kilometer voor de finish even stil viel, was het een alles of niets poging. Het werd alles. Ik viel nog wel een beetje stil in de finale, maar de voorsprong was net genoeg voor de overwinning,” aldus een blije winnaar.
Maarten van Trijp was iets minder blij na ruim 197 kilometer: ,,Dit is erg zuur voor mij, het was een lange zware koers en Stef was niet de eerste die het probeerde weg te komen. Je poeft zo’n gat ook niet zomaar even dicht. Het was het ideale moment voor Stef om weg te rijden.”
De Est Aksel Nommela had een lastige dag in de PWZ Zuidenveldtour, maar hij vond het wel prachtig om over de Drentse keien, ook wel flinten genoemd, te rijden.

Uitslag PWZ Zuidenveldtour:

1. Stef Krul – Metec-TKH
2. Maarten van Trijp – Destil-Parkhotel
3. Aksel Nommela – Beat Cycling Club

De gehele uitslag is te vinden op https://www.procyclingstats.com/race/zodc-zuidenveld-tour/2018/result